تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/05/03 - 07:02
کد خبر: 511636

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

میراث شهید رئیسی راه هموار دولت جدید/ از وفاق ملی تا تایید و تجهیز با تنفیذ

 میراث شهید رئیسی راه هموار دولت جدید/ از وفاق ملی تا تایید و تجهیز با تنفیذ

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها دیدار رئیس‌جمهور منتخب مردم با فعالان ستادهای مردمی و رقابت تیم فوتبال اسرائیل در المپیک فرانسه و همچنین انتخاب کابینه دولت بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گرچه بنابر گفته ظریف هدف از تشکیل شورای راهبری پیشنهاد نامزدهایی شایسته برای عضویت در هیئت دولت به پزشکیان است ولی ساختار و سازوکار عجیب این شورا و کارگروه‌های آن و همچنین سهم‌خواهی‌های بی‌پایان تندروهای مدعی اصلاحات و امیرکبیر‌های خودخوانده دولت روحانی، کار را به آنجا رساند که پزشکیان نیز این سازوکار را معضلی برای خود می‌داند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: سردرگمی رئیس‌جمهور منتخب نخستین خروجی شورای راهبری

رئیس‌جمهور منتخب صبح دوشنبه در سخنانی که در دیدار با ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور عنوان نمود به طور تلویحی با ابراز سردرگمی خود از نحوه انتخاب مسئولین برای دولت جدید عنوان داشت: انتخاب مسئولان برای ما معضل شده است. چون ما شعار دادیم انتخاب برتر خواهیم داشت و حالا به همه می‌گوییم کمک کنید؛ همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند، به‌نوعی نمی‌دانیم باید چه کار کنیم.

مسعود پزشکیان، در حالی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسید که دو طیف تندروهای مدعی اصلاحات و امیرکبیرهای خودخوانده دوران روحانی از اولین روز تبلیغات این انتخابات حضور پررنگی را در ستادهای ایشان داشته و از همان دوران سعی بر تحمیل نظر و اراده خود بر پزشکیان داشتند.

این در حالی است که تحلیل پیروزی پزشکیان در انتخابات 15 تیرماه، به وضوح نشانگر این است که نه تندروهای مدعی اصلاحات و نه ورشکستگان و امیرکبیرهای خودخوانده دولت روحانی نقش مهمی در پیروزی وی در این انتخابات نداشته و عوامل دیگری فارغ از نقش مدعیان اصلاحات و برجامی‌ها پزشکیان را به پیروزی رساند.

به موازات این موضوع، با اعلام پیروزی پزشکیان در انتخابات اخیر، این دو طیف به سرعت سعی بر فشار بر رئیس‌جمهور منتخب و اعمال اراده و نظر خود و نفوذ بر شخص وی داشتند که نمود بارز این را می‌توان در شورای به اصطلاح راهبری و ریاست محمدجواد ظریف دید.

در این میان گرچه پزشکیان تا حد زیادی انتخاب و آماده‌سازی کابینه اعلامی به مجلس را به این شورا تفویض اختیار کرد ولی سازوکارهای عجیب و سهم‌خواهی‌های مداوم این دو طیف، وی را نیز سردرگم کرده و کار به جایی رسیده است که رئیس‌جمهور منتخب در روزهای گذشته انتخاب کابینه را معضل دانسته و از سهم‌خواهی‌ها به ستوه آمده است.

در ادامه وطن امروز نوشت: پزشکیان: باید کابینه وفاق ملی تشکیل دهیم

پس از پایان انتخابات و مشخص شدن چهره نهمین رئیس‌جمهور ایران، اصطلاح «شورای راهبری تعیین دولت چهاردهم» به سپهر سیاسی کشور اضافه شد. در دوره‌های گذشته خبری از چنین شورایی نبود اما حالا که قرار شده است 5 کارگروه که اتفاقا افراد حاضر در آنها جملگی به یک جناح خاص تعلق دارند، دولت «وحدت ملی» را انتخاب کنند، مشخص نیست خروجی چنین شورایی قرار است چه باشد و چطور می‌توانند دولت «وفاق ملی» را که اخیرا مسعود پزشکیان از آن نام برده بود، تشکیل بدهند.

دیروز مسعود پزشکیان در دیدار با فعالان ستادهای مردمی در سالن همایش‌های وزارت کشور با بیان اینکه مهم این است ما کابینه‌ای با وفاق ملی انتخاب کنیم، گفت: «انتخاب مسؤولان برای ما معضل شده است، چون شعار دادیم انتخاب برتر می‌کنیم اما حالا به همه می‌گوییم کمک کنید، همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند؛ نمی‌دانم باید چه کار کنیم».

رئیس‌جمهور منتخب که پس از مسجل شدن پیروزی‌اش در انتخابات حتی نشست خبری مرسوم کاندیداهای پیروز انتخابات را برگزار نکرد و کار مهم تعیین کابینه و مدیران دولتی را به یک شورا سپرد تا بیشتر وقت خود را در سوپرمارکت‌ها و دیدارهای غیرکاری سپری کند،

حالا اعتراف می‌کند نمی‌داند چطور باید از پس «معضل» انتخاب مسؤولان دولت چهاردهم برآید. این امر در حالی است که با صحبت‌های گلایه‌آمیز دیروز او، این شائبه پیش می‌آید که آیا خود رئیس‌جمهور منتخب نیز از عملکرد شورای تعیین دولت چهاردهم راضی نیست؟

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: میراث شهید رئیسی راه هموار دولت جدید در اقتصاد

اشاره: مجموعه‌ای از ساخت‌های غیربهره‌ور، رانتی، غیرشفاف، نفتی و مولد شکاف طبقاتی بر زندگی اجتماعی نیم‌قرن گذشته ایران (از شوک نفتی ۱۳۵۳) حاکم بود. این ساختار شکننده از سال ۱۳۹۱ (شوک اول تحریم) موجب شد اقتصاد ایران وارد سطوح کم‌سابقه‌ای از رکود تورمی شود. دولت سیزدهم در شرایطی کار را شروع کرد که بی‌عملی سیاستگذار در سال‌های پس از ۱۳۹۷ (شوک دوم تحریم) موجب شرایط اورژانسی اقتصاد ایران شده بود که شواهد آن عبارت بود از:

7 برابر شدن نرخ ارز ظرف ۳ سال، به همراه رشد اقتصادی نزدیک صفر و رشد سرمایه‌گذاری منفی، کاهش کم‌سابقه صادرات نفت، افزایش شدید نسبت اوراق (استقراض) در منابع بودجه دولت (در سال آخر دولت ۱۳۹۹)، سطوح بالای رشد نقدینگی و افزایش جمعیت زیر خط فقر.

دولت شهید رئیسی باور داشت که در کنار تداوم مذاکرات، هم باید با ظرفیت‌ برونگرای کشورهای همسایه و همسو برخورد فعال داشت و هم با تحرک داخلی مسیر رکود تورمی را متوقف کرد، ضمن اینکه باید این روند معکوس می‌شد.

هرچند کمتر از ۳ سال، زمان زیادی برای تغییر روندهای بلندمدت نبود و اقتصاد سیاسی، حامیان و ذینفعان تعادل بد گذشته، مقاومت زیادی علیه دولت نشان می‌دادند اما نماگرها حاکی از آن است که بحمدالله و به اعتراف نهادهای بین‌المللی، دولت سیزدهم توانست تقریباً تمام شاخص‌های اقتصاد کلان را از تداوم «رکود تورمی» به سمت رونق تولید و کاهش تورم تغییر جهت دهد و از نابرابری بکاهد:

تدابیر رونق تولید از جمله: تسهیل بی‌سابقه مجوزهای کسب‌وکار، کاهش نرخ مالیات تولیدی از ۲۵ به ۱۸، توسعه مسیر سبز گمرکی و نصف شدن متوسط زمان تشریفات گمرکی، تشویق مالیاتی عدم توزیع سود و کمک به سرمایه‌گذاری،

دیپلماسی اقتصادی چه در تجارت چه در ورود سرمایه، تحرک بی‌سابقه ترانزیت، تخصیص ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی ۲۷۰ همتی در سال ۱۴۰۱، سودده‌کردن اکثر بانک‌ها و شرکت‌های دولتی، افزایش کم‌سابقه سرمایه بانک‌های دولت و احیای صدها بنگاه راکد در استان‌ها همگی موجب شد رشد اقتصادی بالای ۴ درصد تثبیت شود و در سال ۱۴۰۲ به‌رغم انقباض پولی به بیش از ۵ درصد نرخ رشد اقتصادی برسد و کمترین نرخ بیکاری دو دهه اخیر و بالاترین صادرات غیرنفتی تاریخ ایران رقم بخورد.

تدابیر کنترل تورم همانند:

تغییر نوع مداخله در بازار ارز، کاهش شدید رشد نقدینگی و پایه پولی، حذف بی‌سابقه استقراض خزانه از بانک مرکزی با تکمیل حساب‌ واحد خزانه، شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولت، انحلال ۳ مؤسسه بانکی ناتراز، حذف ارز ترجیحی (که به‌تنهایی موجب بیش از ۳۰۰ همت افزایش پایه پولی در ۳ سال آخر دولت دوازدهم شده بود) و تشدید نظارت با تقاطع سامانه‌های مالی و مرکز مبارزه با پولشویی همگی موجب شد باوجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تورم خوراکی‌ها ناشی از جنگ اوکراین، تورم سال ۱۴۰۱ تغییر نکند و در سال ۱۴۰۲ از تورم نقطه‌ای ۵۵ درصد در فروردین، به ۳۱ درصد در خرداد ۱۴۰۳ کاهش شدیدی را تجربه نماید.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: وفاق ملی؛ نسخه پزشکیان

مسعود پزشکیان همان‌گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود نیز بارها تاکید کرده بود، ضرورت وفاق نیروهای سیاسی را امری لازم و نیاز امروز جامعه،‌ نخبگان و حاکمیت دانسته و راه‌حل بخش عمده‌ای از مشکلات را کاهش تنش‌ها می‌داند.درواقع تاکید رئیس‌جمهور منتخب مبنی بر لزوم وفاق نشان می‌دهد که وی به دنبال کاستن از شکاف‌ها بوده و با هر کنش و ایده‌ای که مخل این راهبرد باشد، ‌مخالفت داشته و جایی در نظام معرفتی وی ندارد.

مسعود پزشکیان  دیروز نیز  در جمع اعضای ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور،  تاکید کرد که با یک دسته و جناح نمی شود مملکت را اداره کرد: «انتخاب مسئولین برای من معضل شده است، به هر کس می گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می کنند؛

قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است و آن شعاری است که سرمی دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم در نتیجه باید کابینه ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.»

او در ادامه سخنان خود تاکید کرد که رضایت مردم شاخص مدیریت ماست: «هر اتفاقی بیفتد و هر کسی که بخواهد سمتی داشته باشد، یک اصل را با همه توافق خواهیم کرد و اگر خلاف این باشد مورد قبول نیست و آن رضایت مشتری و مردم است.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: وفاق ملی رکن نخست کابینه دولت

رئیس‌جمهور منتخب تأکید کرد: باید کاری کنیم که مردم از گفتار و رفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی. وی بابیان اینکه قدم اول ما وحدت است و قدم دوم به دنبال حق رفتن است، اظهارداشت: تولیدکنندگان و کارشناسان ما باید درصحنه باشند و به آن‌ها احترام بگذاریم می‌توانیم کشتی را به ساحل نجات برسانیم اما اگر بخواهیم هرکدام از این‌ها را حذف کنیم بی‌شک مشکل پیدا خواهیم کرد.

وی همچنین تصریح کرد: اگر نخبگان، توانمندان، عالمان ، تولیدکنندگان و کارشناسان ما درصحنه باشند و ما به آن‌ها احترام بگذاریم، خواهیم توانست این کشتی را راحت به ساحل نجات برسانیم، اگر هر یک از این‌ها را حذف کنیم، قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد. او بابیان اینکه دعوا نخواهم کرد و دروغ نخواهم گفت بیان داشت که هدف ما مقابله با ظالم است چه در این مملکت و چه در هر نقطه دیگر از دنیا!

وی همچنین تأکید کرد: هرجایی که حق مظلومی را نادیده گرفتند پشتیبان مظلوم باشید. اگر شیعه هستیم و می‌خواهیم که راه امام را دنبال کنیم باید پایبند به این گفتار باشیم. خداوند به ما کمک کند که نفس خودمان را مهار کنیم و به دنبال حق باشیم.

وی افزود: اگر کسی حق را به ما گفت نهراسیم بلکه آن‌ را بپذیریم، حضرت علی می‌فرماید: حق را به من بگویید و مضایقه نکنید از اینکه مرا به‌حق توصیه کنید. وی تأکید کرد: هرکجا دیدید که ما راه را اشتباه می‌رویم یا بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم، گوشزد کنید،

با تمام وجود تلاش می‌کنیم وحدت و انسجام ایجاد کنیم و خدمتگزار مردم باشیم، از همه قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و همه‌کسانی که به من یا طرف مقابل رأی دادند، همه آن‌ها که نیامدند، همه باهم باید برای ایران تلاش کنیم و کشور را باقدرت و عزت پیش ببریم.

جوان نوشت: شکایت از سهم‌خواهان

رئیس جمهور منتخب گفت که می‌خواهد دولت وفاق ملی تشکیل دهد، اما هر جریانی و هر کسی «آدم خودش را معرفی می‌کند» و این برای او معضلی شده است و نمی‌داند چه‌کار کند. چرا سهم‌خواهان زر و زور و تزویر او را رها نمی‌کنند؟! می‌توان پیش‌بینی کرد که رسانه‌های اصلاح‌طلب این بخش از سخنان او را سانسور شدید خواهند کرد.

دولت وفاق ملی نسخه پزشکیان برای ایران امروز است. او این نکته را بار دیگر در جمع ستاد‌های مردمی تکرار کرد. سخن و راهبردی که قبلاً در اجتماعات و محافل مختلف به آن اشاره کرده بود. همین تأکید چند باره بردولت وفاق ملی می‌تواند ناشی از این مسئله باشد که رئیس‌جمهور منتخب با اعلام تشکیل دولت وفاق ملی می‌خواهد از فشار‌های پشت صحنه که این روز‌ها هم در حال افزایش است خود را رها کند و افکار عمومی را به کمک بطلبد.

آیا «مجاهدان شنبه» به خانه بازخواهند گشت؟

باید صبر کرد.

«مجاهدان روز شنبه» اصطلاحی قدیمی و استعاره از کسی یا کسانی است که بعد از یک پیروزی، ناگهان می‌پرند وسط ماجرا، مدعی می‌شوند و می‌خواهند در آن موفقیت شریک شوند.

جام جم نوشت: تایید و تجهیز با تنفیذ

تقویم چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ورق خورد و مسعود پزشکیان پس از کسب ۱۶میلیون و۳۸۴ هزارو۴۰۳رای از مجموع آرای ریخته‌شده درصندوق‌ها به‌عنوان منتخب‌ملت معرفی شد.

طبق قانون شورای نگهبان پس ازتایید صحت انتخابات ریاست‌جمهوری، موظف است اعتبارنامه ریاست‌جمهوری که به معنای سند صحت برگزاری انتخابات و دربردارنده نام رئیس‌جمهور منتخب و تعداد آرای وی و مجموع آراست را پس از امضا توسط اعضای این نهاد به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال کند تا مقدمات استقرار دولت جدید انجام شود.

منتخب مردم که پیش از این در کسوت نمایندگی مردم شریف تبریز در بهارستان خدمت می‌کرد، این روزها مشغول دید و بازدیدهای مرسوم و معمول با مسئولان و کارگزاران در بخش‌های مختلف است تا در جریان گزارش‌ها قرار گرفته و از ظرفیت‌های موجود برای چینش کابینه بهره‌مند شده و  مهیای دریافت حکم تنفیذ رهبری می‌شود تا فعالیت رسمی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران اسلامی را آغاز کرده و مسیری نو را برای خدمت‌رسانی به آحاد مردم و نظام تدوین کند.

بنا برگزارش‌های منتشرشده، مراسم تنفیذ و اعطای حکم نهمین رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه هفتم مردادماه سال جاری با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقامات لشکری و کشوری و جمعی از مهمانان خارجی برگزار خواهد شد تا دوره چهارساله دولت چهاردهم آغاز شده و فرآیند تشکیل کابینه در دستور کار قرار گیرد.

با این وجود ‌که ۱۳ انتخابات در قوه مجریه انجام شده است و هشت رئیس جمهور از رهبر انقلاب حکم تنفیذ دریافت کرده ‌اند اما همچنان ابهاماتی درخصوص ماهیت و اهمیت تنفیذ وجود دارد و برخی مدعی هستند که تنفیذ امری تشریفاتی است از همین‌رو در این گزارش می‌خواهیم جایگاه تنفیذ را در نظام سیاسی ایران مورد بحث و بررسی قرار دهیم و مستندات قانونی این حکم را تبیین کنیم.  

تنفیذ؛ نخستین گام قانونی برای جابه‌جایی قدرت

جایگاه ریاست‌جمهوری از مهم‌ترین ارکان حکومتی در نظام‌های سیاسی جهان است و کشور ما نیز از این مقوله مستثنی نیست؛ طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، رئیس قوه مجریه در انتخاباتی که مبتنی بر مردم سالاری دینی است، برگزیده می‌شود،

در ادامه همشهری نوشت: تیم کودک کش‌ها

در حالی که امشب رقابت تیم فوتبال رژیم صهیونیستی با کشور آسیایی «مالی» در چارچوب المپیک فرانسه برگزار می‌شود،‌ کارزار «نه المپیک، نه آدم کشی»، برای حذف اسرائیل از این رقابت‌ها فراگیر شده است.

در واقع این شعار به منظور جلب توجه به مسئله‌ اشغال  فلسطین و همچنین جنگ غیرانسانی غزه در جریان رویداد ورزشی المپیک مطرح شده است؛ رویدادی که قرار است نگاه‌های جهان را به خود معطوف کند و اکنون برگزاری این رویداد جهانی با 9 ماه بمباران مداوم غزه و جنایت جنگی اسرائیل علیه ساکنان غزه همراه شده است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: اعتراض به سهم‌خواهی و تندروی

رئیس‌‌‌‌جمهور منتخب ایران روز سه‌شنبه در دیدار با اعضای ستادهای مردمی خود اظهاراتی را در مورد لزوم یک کابینه غیرجناحی مطرح کرد که نشان داد او همچنان سعی در حفظ شعار همدلی خود در رقابت‌های انتخاباتی دارد. تحقق این شعار اما با نگرانی مواجه است که پزشکیان نیز به آن اشاره کرده است.

او در این دیدار انتخاب مسئولان در چهارچوب شعار انتخاب برتر را معضل دانست و علت آن را تلویحا سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی عنوان کرد. پزشکیان در این‌ باره گفت: «به همه می‌گوییم کمک کنید، اما همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند.»

او در ادامه بر لزوم تشکیل یک کابینه ملی تاکید کرد و علت آن را این‌گونه توضیح داد: «نهایتا ما باید کابینه‌ای را انتخاب کنیم که در آن وفاق ملی باشد. چون شعاری که می‌دادیم مملکت با یک جناح و گروه اداره نمی‌شود و خودمان باید توجه کنیم که نکند یک جناح و دسته بشویم و نتوانیم این کار را کنیم. باید کابینه‌ای را انتخاب کنیم که باهم به سمت سیاست‌های کلی مقام‌معظم‌رهبری حرکت کنیم.»

این اظهارات نشان می‌دهد پزشکیان علی‌رغم اعتقاد به رویکرد ملی در تشکیل کابینه، از جانب گرو‌ه‌های تمامیت‌خواه و افرادی که سعی دارند چهره‌های تندرو را وارد کابینه کنند، تحت فشار قرار دارد.

سهم‌خواهی صدای رئیس‌جمهور را هم درآورد

پس از آنکه برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مدعی وجود سهم‌خواهی در کمیته‌های شورای راهبری انتقال دولت چهاردهم شدند، بهزاد نبوی، رئیس اسبق جبهه اصلاحات و از چهره‌های با سابقه اصلاح‌طلبان نیز این موضوع را تایید کرد و با عبارت «گوشت قربانی» وضعیت کابینه را توصیف کرد.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
همکاری وزارت نیرو با وزارت صمت‌ برای عبور از پیک مصرف برق
بازار آرام خودرو چطور با واکنش خودروسازان متلاطم شد
رشد بهای دلار و کاهش قیمت سکه در معاملات امروز
ایران‌خودرو دوباره گران کرد‌
عضو شورای راهبری: فهرست وزرا تا ۳ روز آینده تقدیم رئیس‌جمهور می‌شود
مخبر: برای پشتیبانی از دولت جدید آمادگی داریم
جبهه انقلاب و دولت پزشکیان
ترکیب هیئت‌ رئیسه سه کمیسیون مجلس خبرگان مشخص شد
آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم از فردا +جزئیات مراسم تنفیذ
زاکانی: وظیفه همه ما کمک و همکاری با دولت است
راز ممنوعه خربزه و عسل: افسانه یا واقعیت؟
پیشنهادات مجمع دانشگاهیان به پزشکیان برای انتخاب کابینه
معرفی برترین و بهترین برند های تولید کننده سالت نیکوتین
چطور یک صفحه html بدون کدنویسی بسازم؟
معرفی شرکت نهاد سیویل (سازنده قطعات پیش ساخته بتنی)
نحوه ساخت پروفیل قوطی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top